کاربرد دیدگاه های اسطوره ?شناسی در مطالعه ی نقوش حیوانی صنایع ?دستی ایران قبل از اسلام
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر
- نویسنده مهزاد صابری بیدگلی
- استاد راهنما عباس اکبری
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
اسطوره یکی از مهم?ترین و کهن?ترین حوزه?های فرهنگی در هر جامعه?ای می?باشد. مطالعه?ی علمی اسطوره از عصر روشنگری که توجه به علوم انسانی آغاز شده، انجام پذیرفته است و اسطوره از ابعاد مختلفی مورد بررسی قرار گرفته که باعث پیدایش دیدگاه?های مختلف شده است. رابطه?ی هنر و اسطوره نیز همواره یکی از مسایلی است که مورد توجه پژوهندگان رشته?های گوناگون قرار می?گیرد. هنر ایران باستان، در موارد زیادی به?شکل صنایع?دستی جلوه نموده و دارای نقوش مختلفی است که در بسیاری موارد، به غیر از مسئله?ی زیبایی، دارای مفاهیمی نیز می?باشند. نقوش جانوری یکی از مهم?ترین طبقه?بندی?های نقوش را تشکیل می?دهد. در این پژوهش، ابتدا دیدگاه?های مختلف اسطوره?شناسی مورد مطالعه و طبقه?بندی قرار گرفته و سپس نقوش حیوانی صنایع?دستی ایران قبل از اسلام که نمونه?هایی از آنها در این پژوهش جمع?آوری شده است، بر اساس این دیدگاه?ها، تجزیه وتحلیل می?شوند. همچنین عواملی که در به?وجود آمدن باورهای اسطوره?ای ایرانیان درمورد حیوانات تأثیر گذاشته، و معانی نمادین حیوانات در ایران، توضیح داده می?شوند. نتایج اصلی حاصل از این پژوهش بدین صورت می?باشد که برخی از دیدگاه?ها برای بررسی نقوش حیوانی مناسب می?باشند و برخی دیگر نه. همچنین نقشی ممکن است در برخی دیدگاه?ها قابل بررسی باشد یا نباشد و با وجود اینکه هر دیدگاهی به جنبه?ی خاصی از اسطوره اشاره دارد، اما در عین?حال تحلیل یک نقش در انواع دیدگاه?ها در اکثر موارد منتهی به یک نتیجه?ی واحد یا مشابه می?شود. همچنین نقوش حیوانی اولیه ارتباط بیشتری با اسطوره داشته که به مرور زمان این رابطه در مواردی، کمرنگ?تر شده است. این پژوهش بر اساس مطالعات کتابخانه ای و مطالعه?ی تصویری آثار هنری به روش توصیفی-تحلیلی و تطبیقی انجام شده است.
منابع مشابه
بررسی نقوش حیوانی و انسانی سفالینه های قبل از اسلام در ایران ( هزاره اول قبل از میلاد در غرب فلات ایران) – پروژه عملی: حماسه و اسطوره های ایرانی
در دوران نوسنگی که همزمان با اهلی کردن جانوران؛ کشاورزی و گله داری بوده است، سفال به عنوان یکی از عوامل انتقال مفاهیم که نتیجه تغییر و تحولات دوران نوسنگی بوده، ظاهر شده و به وسیله اشکال و تزئینات غنی خود، گویاتر از همه دستافریده های آدمی، مفاهیم هنری دوران خود را بیان کرده است. سفالگری بعد از سبدبافی، کهن ترین صنعت بشری بوده است، تزئینات کهن ترین سفال های منقوش تقلید از سبدبافی را آشکارا نشا...
ویژگیهای بصری و تحلیل مفاهیم نقوش ماهی روی سفالهای قبل از اسلام در ایران
سرزمین ایران از اولین و مهمترین مراکز تولید ظروف سفالی متنوع است. نقاشی روی سفال قدمتی طولانی دارد. هنرمند سفالگر در طول تاریخ شکلگیری سفال از شیوههای مختلف نقشاندازی و نقوش متفاوت استفاده کرده است. بعضی از نقوش جنبهٔ مقدس و آیینی دارند و از اعتقادات و باورهای مردم سرچشمه گرفتهاند. این نقوش به صورت طبیعی یا تجریدی زینتبخش سفالها شدهاند. یکی از نقوشی که در آثار هنری ایران از دیرباز تاکنون...
متن کاملبنمایههای کهن اسطوره ضحاک در ایران براساس نقوش روی مهر دوره عیلامی(هزاره سوم قبل از میلاد)
هنر ایران از دیر باز متضمن نقشهای ترکیبی فراوان از موجودات تخیلی بوده که در عین زیبایی به پشتوانه باورهای عمیقی شکل گرفته و بیان کننده اعتقادات آیینی، داستانها و اساطیر ایرانی بودهاند. درطی قرنها نه تنها خود نقشمایه بلکه بخش عمدهای از باورهای مؤثر در شکلگیری آن نقشمایه به این ترتیب دچار تغییرات متعددی شده است. شاهنامه فردوسی به عنوان مخزن بخش عمدهای از اساطیر ایران از اهمیت به سزایی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023